Система управління податковими ризиками, що впроваджується в рамках постанови Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі», включає в себе кілька ключових процесів, які допомагають ефективно відстежувати та мінімізувати податкові ризики. Ці процеси охоплюють автоматизовані, неавтоматизовані та комбіновані підходи, що дозволяє забезпечити максимально точну оцінку ризиків та своєчасне реагування.
Автоматизовані процеси
Однією з основних переваг нової системи є використання автоматизованих алгоритмів для ідентифікації та оцінки податкових ризиків. Державна податкова служба використовує інформаційно-комунікаційні системи для збору даних про платників податків, які потім обробляються за допомогою спеціальних програмних рішень. Це дозволяє:
· швидко визначати потенційні ризики без втручання людини;
· уніфікувати підхід до обробки даних та мінімізувати людський фактор.
Автоматизовані процеси забезпечують прозорість і точність, що значно знижує ймовірність помилок або суб'єктивних рішень.
Неавтоматизовані процеси
Неавтоматизовані процеси базуються на ручному аналізі даних, що збираються з різних джерел. Це може бути інформація, отримана від інших державних органів, або дані, які надходять з інформаційних систем податкової служби. Ці процеси зазвичай використовуються у складних випадках, де потрібна глибша оцінка або де автоматизовані алгоритми не можуть дати достатньо точного результату.
Комбіновані процеси
Комбіновані процеси включають елементи як автоматизованого, так і ручного аналізу. Це дозволяє забезпечити більшу гнучкість в управлінні ризиками, особливо у випадках, коли потрібно поєднувати різні джерела інформації або залучати експертів для детальнішого аналізу.
Використання різних процесів у системі управління ризиками дозволяє оптимізувати роботу податкових органів та зробити процес моніторингу податкових ризиків більш ефективним. Поєднання автоматизованих алгоритмів з неавтоматизованими перевірками забезпечує комплексний підхід до виявлення та мінімізації податкових ризиків, що допомагає платникам податків уникати помилок і штрафів, а податковій службі – працювати ефективніше.
Управління економічного аналізу