Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

#Робочі_зустрічі: актуальні питання сплати податку на нерухоме майно обговорено у Славутській міській раді

опубліковано 05 жовтня 2021 о 14:34

Відбулася робоча зустріч начальника Славутської ДПІ Володимира Яремчука  із заступником міського голови Людмилою Калюжнюк, за участі фахівців виконавчого комітету Славутської міської ради. Ключовою темою обговорення стало питання щодо особливостей оподаткування нерухомого майна, зокрема при переході права власності на нього від померлої особи до спадкоємців та проблем, які виникають у контролюючих органів при здійсненні своїх повноважень в частині оподаткування таких об’єктів.

Сторони обговорили необхідність законодавчого врегулювання сплати майнових податків громадянами, які з тих чи інших причин не завершують, передбачену чинним законодавством процедуру оформлення правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомості, зокрема і після прийняття спадщини.

Начальник податкової інспекції Володимир Яремчук повідомив, що у громаді з кожним роком збільшується кількість об’єктів нерухомого майна, зокрема і земельних ділянок, які не оформлені їх фактичними власниками як об’єкти права власності у встановленому чинним законодавством порядку, що у свою чергу призводить до значних ненаходжень до бюджету громади в частині сплати майнового податку, та окрім цього, може спричинити і негативні наслідки для фактичних володільців (громадян, спадкоємців, що не завершили процедуру оформлення права власності на об’єкти нерухомого майна) в частині підтвердження останніми факту набуття зміни чи припинення речового права на таке майно.

Заступник міського голови Людмила Калюжнюк зазначила, що  відповідно до ст. 182 Цивільного Кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Вказане положення обов’язкове до виконання і при оформленні спадщини на об’єкти нерухомості. Окрім цього, за нормами ст.125 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З огляду на вищевикладене, варто наголосити на необхідності термінового оформлення правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомості в тому числі і земельні ділянки задля  виконання положень чинного законодавства та уникнення проблем, які можуть виникнути у громадян під час розпорядження та користування належним їм майном.  У цьому сенсі державна реєстрація прав на нерухоме майно є важливим чинником гарантування і захисту прав власників (спадкоємців), забезпечує офіційне визнання і юридичне закріплення державою прав фізичних і юридичних осіб на нерухоме майно.

Також учасники зустрічі на необхідності виконання громадянами України конституційного обов’язку щодо сплати податків, зокрема і податку на нерухомість.

Так, згідно із ст.266 Податкового Кодексу України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. А за статтею 269 Кодексу платниками земельного податку є зокрема власники земельних ділянок, земельних часток (паїв).

Щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, варто зазначити, що підпунктом 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України визначено, що обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.

У разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності (п.п. 266.8.1 п. 266.8 ст. 266 ПКУ).

Платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об’єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку (п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 ПКУ).

Тобто для фізичної особи, яка отримала об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості у спадщину після смерті його власника, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, обчислюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості, починаючи з місяця, в якому вона набула право власності.

Щодо плати за землю, відповідно до п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Згідно з п. 286.5 ст. 286 ПКУ нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку до 01 липня поточного року.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника – юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 01 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником – починаючи з місяця, в якому він набув право власності. А при переході права власності на земельну ділянку від одного власника – фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Якщо такий перехід відбувається після 01 липня поточного року, контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

У разі якщо платник податків має у власності декілька земельних ділянок, щодо яких необхідно провести звірку даних, для її проведення такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу за місцем знаходження будь-якої з таких земельних ділянок. Платники плати за землю мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельних ділянок для проведення звірки даних щодо: розміру площ та кількості земельних ділянок, що перебувають у власності та/або користуванні платника податку; права на користування пільгою зі сплати податку; розміру ставки земельного податку; нарахованої суми плати за землю.      

Земельний податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

«Варто наголосити, що оформлення прав на нерухомість  є пріоритетом безпеки та гарантування державою усього спектру прав власників, передбачених чинним законодавством, а сумлінна сплата податків – це запорука розвитку кожної громади», - зауважив Володимир Яремчук.

Користуючись нагодою податківці звернулися до жителів громади, які з тих чи інших причин не внесли відомості про належне їм нерухоме майно, зокрема і успадковане, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, у такому випадку необхідно звернутись  з правовстановлюючими документами на майно до Славутської ДПІ для проведення звірки по нарахуванню податку на нерухоме майно. Необхідну інформацію можна отримати по телефону: 71295 та 70526.

Окрім того, йшлося про податкову амністію, програмні РРО, легалізацію найманої праці, електронні сервіси ДПС, тощо.