Реалії сьогодення зумовлюють розвиток та впровадження у практику нових форм комунікацій щодо запровадження електронного документообігу.
Так, електронне звітування – це найбільш зручний та сучасний формат спілкування з контролюючими органами. Основні переваги подачі звітності в електронному вигляді це – мінімальна затрата часу на заповнення податкових бланків; подання звітності з будь-якого місця, де є доступ до мережі інтернет; вибір часу для звітування, зручного для вас; гарантія перевірки на наявність арифметичних помилок; підтвердження доставки; подана в електронному вигляді звітність надійно зашифрована, захищена від несанкціонованих переглядів та втручань; також подача звітності в електронному вигляді позбавить ризиків зараження на COVID-19.
Для подання звітності в електронному вигляді платник податків може використовувати:
1). Модернізований електронний сервіс «Електронний кабінет платника» (ЕКП).
Увійти до ЕКП теж можна на офіційному веб-порталі ДПС або за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua. Для ознайомлення порядку користування сервісом «ЕКП» у відкритій (загальнодоступній) частині Електронного кабінету створено розділ «Допомога».
2). Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення (ПЗ) для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності». Клієнтське ПЗ безкоштовно можна завантажити з розділу «Електронна звітність» на офіційному веб-порталі ДПС за адресою https://tax.gov.ua/elektronna-zvitnist/. Також в цьому розділі доступна інформація щодо порядку подання електронної звітності, користування електронними сервісами, актуальних нововведень електронного документообігу.
3). За бажанням платники податків можуть користуватись будь-яким іншим програмним забезпеченням (наприклад: «МЕDoc IS», «Соната», «1С-Звіт», «iFin» та ін.), яке надає можливість створювати та надсилати до органів ДПС податкову та іншу звітність засобами телекомунікаційного зв’язку.
Єдина вимога для електронного спілкування з органами ДПС – наявність електронного цифрового підпису (ЕЦП).
Електронний цифровий підпис кожен бажаючий може отримати у будь-якому Акредитованому центрі сертифікації ключів (АЦСК). Наразі це: Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг (КНЕДП) Інформаційно-довідкового департаменту ДПС (м. Хмельницький, вул. Героїв Майдану, 12. тел. 72-07-58), АЦСК АТ «КБ «Приватбанк», АЦСК ПАТ «УкрСиббанк», ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна», АЦСК АТ «Ощадбанк», КНЕДП «Казначейство», КНЕДП «Дія» та ін.
Таким чином, безконтактний спосіб взаємодії платників податків та Державної податкової служби України є особливо актуальним у період карантинних обмежень. В Центрах обслуговування платників податкових органів надання послуг здійснюється з урахуванням усіх протиепідеміологічних рекомендацій, але додаткова обачність ніколи не буде зайвою. Подаючи звітність в електронному вигляді, платники позбавлять себе потенційних ризиків зараження на COVID-19.
Враховуючи, що на ринках працюють фізичні особи – підприємці в основному 1 та 2 груп платників єдиного податку та звітність з цього податку подають один раз протягом 60 днів по закінченню звітного року, наполегливо рекомендуємо протягом жовтня – грудня 2020 року отримати ними електронний цифровий підпис у вищевказаних Акредитованих центрах сертифікації ключів.
Отримання електронного цифрового підпису дасть можливість подати податкову декларацію платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця, а також іншу звітність, за 2020 рік у січні – лютому 2021 року, через сервіс «Електронний кабінет платника» або скориставшись іншим програмним забезпеченням, яке надає можливість створювати та надсилати до органів ДПС податкову та іншу звітність засобами телекомунікаційного зв’язку.