Черговий відеоселектор ДПС України, у якому взяли участь заступник начальника Головного управління ДПС у Хмельницькій області Валерій Коновальчук, провідні фахівці управління по роботі з податковим боргом та підрозділу комунікацій стосувався досить важливого питання діяльності податкової служби - стягнення сум простроченої заборгованості за кредитами та бюджетними позичками.
Власне, на цьому необхідності активізації роботи у даному напрямку наголосив спікер селекторної наради - директор Департаменту по роботі з податковим боргом Державної податкової служби України Сергій Янчук, який ретельно і професійно проаналізував тактику застосування алгоритму стягнення сум простроченої заборгованості за кредитами та бюджетними позичками.
Загалом у ході обговорення теми акцент зроблено на вдосконаленні спільної роботи щодо погашення заборгованості за кредитами та бюджетними позичками. Адже відповідно до пункту 191.1.38 статті 191 «Функції контролюючих органів» Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VI (далі ПКУ) контролюючі органи забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб’єктів господарювання перед державою за кредитами (позиками), залученими державою чи територіальною громадою під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами з бюджету в порядку, визначеному Податковим кодексом України та іншими законами України.
Пунктом 13 статті 17 Бюджетного Кодексу України від 08.07.2010 року №21456-VI (далі БКУ) забороняється реструктуризація заборгованості, крім розстрочення її сплати під час санації такого суб’єкта господарювання за участю інвестора, який бере на себе солідарні зобов’язання щодо погашення такої заборгованості, на строк не більше трьох років на підставі договору, укладеного між таким суб’єктом господарювання, інвестором та органом державної податкової служби. При цьому сума пені, нарахована внаслідок невиконання позичальником таких зобов’язань на реструктуризовану суму заборгованості, списується.
Відповідно до пункту 14 статті 17 БКУ забороняється списання заборгованості, крім заборгованості суб’єктів господарювання, визнаних у встановленому порядку банкрутами, вимоги щодо погашення заборгованості яких не були задоволені у зв’язку з недостатністю їхніх активів і стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи у зв’язку з визнанням її банкрутом, а також крім заборгованості, щодо стягнення якої судом прийнято рішення не на користь держави, яке набрало законної сили, та/або стягнення якої в судовому порядку є неможливим або недоцільним. Порядок списання такої заборгованості визначається Кабінетом Міністрів України.
З метою забезпечення виконання статті 17 БКУ Кабінетом Міністрів України 2 березня 2011 року було прийнято постанову КМУ № 174 «Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості» (далі – постанова № 174).
Цією постановою затверджено Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками / фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі за текстом – Порядок обліку).
Відповідно до п.15 постанови №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/ фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня, стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби.